Castelele Loarei…

În postarea mea de azi vă voi povesti despre castelele din Valea Loirei , Franta , prezentând o parte dintre cele mai spectaculoase pe care noi le-am vizitat urmând ca pe viitor sa expun pe fiecare castel în parte cu istoria  sa și cum le-am găsit noi . Această călătorie am făcut-o în vara anului 2013, nu este chiar recentă, dar ea rămâne proaspătă  în sufletele noastre , fiind o vacanță pe care ne-o doream de multă  vreme. Sunt patru zile de așteptări , împliniri , bucurii , de muncă , foarte multă muncă , pentru că începeam dimineața devreme și terminam seara târziu umblând din castel în castel , cunoscând oameni , locuri și obiceiuri noi. A fost o împlinire a unui vis frumos prin aceasta plimbare printre castelele Loirei.

Din cei 1.000 de kilometri lungime ai Loirei , râul cel mai lung al Frantei , 280 dintre aceștia au fost declarați Patrimoniu al Humanității datorită frumuseții peisajului sau dar mai ales somptuoaselor sale castele și palate ce s-au ridicat la tot pasul. Aceasta parte a râului ,cuprinsă între Blois și Nantes aparține perioadei Renașterii franceze , când aristocrația franceză căuta să imite palatele regale . În Valea Loirei sunt 100 de castele , fiecare cu povestea sa , cu legendele și personajele sale foarte strâns legate de monarhia franceză și faimoase pentru vinurile sale și trandafirii săi.

Foarte mult timp în istorie , Loira a fost o frontieră naturală în timpul războaielor interne pentru putere și cu precădere în bătăliile purtate în Războiul celor o sută de ani dintre francezi și englezi cu știuta apariție a Ioanei d’Arc liberatoarea.

Dar atunci când pacea s-a restabilit și frontierele conflictelor au început să se îndepărteze la sute de kilometri depărtare, rolul lor defensiv a încetat, iar familia regală și cele ale nobililor le-au schimbat rolul lor defensiv și le-au transformat in castele regale și palate nobiliare.

Cu aceasta nouă turnură , în Valea Loirei încep să apară artiști italieni atrași de marile promisiuni  și averi făgăduite  de rege și nobili și își pun toată priceperea lor artístică în slujba noilor stăpâni. Leonardo da Vinci ,un nume sonor, este unul dintre aceștia. El își petrece ultimii săi trei ani din viața la castelul Clos Luce din Amboise ,invitat fiind de Francois I .

DSC06099 - copia

Acesta era tabloul de ansamblu pe care trebuia să îl descoperim. Acum trebuia să ne decidem unde stabilim cartierul general de unde să plecăm în vizita noastră și unde să ne odihnim seara. Aveam de ales între Tours care era cel mai important oraș al zonei și avea o mare ofertă de hotele , Amboise și Blois. În cele din urmă am ales ultimul oras, Blois, considerând că este în mijlocul punctelor noastre de interes și am rămas trei zile acolo urmând ca pe ultima să o petrecem  la Tours întrucât era așezat între ultimele castele ce aveam să le vedem și drumul de întoarcere acasă.DSC06046

Așa că vom începe călătoria noastră prin Valea Loirei de la Blois, orașul unde ne-am stabilit , pe care îl vom vizita mai mult și… culmea, pe care cred că-l cunoaștem mai puțin. Orașul iese în evidență prin centrul său istoric pietonal, Vieux Blois , așezat pe o colină și al cărui castel este format din patru aripi , fiecare dintre ele având un stil arhitectural distinct. Castelul a fost ales ca reședință de către monarhia franceză , prin el trecând șapte regi și 10 regine.

Prima zi plină a castelelor am început-o la Chambord , fiind printre primii ,înainte de a se deschide acesta . Castelul și parcul sunt spectaculoase atât prin dimensiuni cât mai ales prin fastuozitatea sa. Se pare ca la desenul original al castelului a participat si Leonardo da Vinci, iar construcția lui a durat din 1519 si până în 1635.

De aici am continuat călătoria noastră spre Cheverny aflat în apropiere , dar pe drum am întâlnit un altul , mai  puțin spectaculos ce nu făcea parte din planul nostru , castelul din Vilesavin…..

Trecut și acesta în ,,cucerile” noastre mergem acum la Cheverny .Construcția acestuia s-a terminat în 1634 , este o proprietate nobiliară ce aparține aceleași familii de șase secole . Castelul a fost mereu locuit, cred că este cel mai mult mobilat din ce am văzut , are o grădină frumoasă în stil englez și ca anecdotă, o grămadă de câini folosiți la vânătoare și pe care îi puteți vedea la o anumită oră când sunt scoși să li se dea de mâncare. Odată încheiată vizita aici , ne grăbim spre Blois și continuăm scotocirea acestuia…  Destul pentru ziua aceasta ; următoarea avea să fie mai lungă , încărcată  și normal , obositoare.

Plecăm la Chenonceau , cunoscut ca si orașul celor șase Dame , în onoarea celor șase stăpâne ale lui. Este unul dintre cele mai vizitate castele  împreuna cu cel de la Chambord  și este construit  peste râul Cher.

De aici plecăm spre Amboise , unde vom merge mai întâi la castelul Clod Luce ce era în drumul nostru dar și pentru că nu aveam de gând să rămânem să-l vizitam. Vroiam să-l vedem, să facem o poză și să fugim mai departe. Aici a petrecut ultimii ani din viața Leonardo da Vinci , se vizitează printre altele dormitorul, bucătaria, biroul său de lucru , sălile dedícate Renașterii… Parcul castelului este  unul tematic, dedicat descoperirilor sale . L-am admirat de afara , nu-l aveam în plan să-l vizităm , timpul alocat zilei era limitat.. plus ca prețul era destul de ridicat.

În centrul orașului se găsește Castelul Ambois , așezat pe malurile Loirei . Se spune că în acest castel se află resturile umane ale lui Leonardo da Vinci așezate în interiorul capelei de Saint Huberd. După aceasta am mers să vizităm  cartierul medieval foarte bine conservat și plin de magazine.

Odată văzute și acestea ne grăbim spre un altul , Chamont sur Loire , așezat și acesta pe râul ce-i poartă numele spre Blois. De fapt , cu acesta trebuia să ne începem ziua dar fiind  închis , deschidea o oră mai târziu decât normal , am hotărât să mergem la Chenonceau cel care era ultimul din planul zilei . Acest castel a trecut prin mâna mai multor proprietari ,  Catalina de Medicis , Diana de Poitiers și a Prințesei de Brogohie.

Seara o petrecem prin Blois ca un bun rămas pentru cele trei zile în care ne-a fost gazda în Appart’city hotel și ne pregătim pentru a doua parte a călătoriei noastre în Valea Loirei.

Plouă , ieri fusese frig  și nor, este în august și în Franța este răcoare, surprinzător pentru noi dar normal aici . Ținta noastră pentru alte două zile vor fi castelele din jurul orașului Tours , cel mai important oraș din zonă. Trecem prin Tours , gazda noastră pentru  zi, și continuăm spre Langeais . Cum ploaia nu se oprește trebuie să așteptam sau să continuăm asa prin ploaie. Acesta este un castel din secolul al XV-lea construit de Luis XI peste ruinele celui vechi. În final nu îl  mai vizităm, ploaia nu dădea semne că s-ar opri curând , și ne hotărâm să mergem mai departe  la Use , sperând ca până ajungem acolo ploaia să se oprească și să îl putem vizita în exterior așa după cum ne propusesem . Castelul de aici este cunoscut mai mult datorită scriitorului Francois Perault care se pare ca a localizat povestirea sa ,,Frumoasa din Pădurea Adormita” într-o aripa a acestui castel. Am înțeles că interiorul acestui castel este cam gol si tot ce este expus este pe tema poveștii , iar prețul de intrare este destul de mare (17 euros /pers.) Facem poze , vizităm magazinul castelului și mergem mai departe , azi nu avem noroc .

Mergem de aici la Chinon , o vizită obligatorie în ruta noastră și punctul cel mai vestic din călătoria noastră  unde vroiam să ajungem. Aici vizităm orașul ce se afla la poalele fortăreței, după care urcăm să vizitam și acolo sus .

Am lăsat pentru ultima zi castelele din Azay-le-Rideau si Villandry aflate in apropierea Tours-ului . Vom cunoaște două castele spectaculoase prin construcția și grădinile lor. Cel din Azay este construit pe o insula  înconjurat de raul Indre ce curge pe langa el ; apartine Renașterii franceze din timpul lui Francois I .

Castelul din Villandry iese in evidente prin frumoasele sale gradini geometrice.Cladirea este in stilul renascentist si este ultimul mare castel construit pe Loira .Dar cel mai mult atrage grădinile sale.Acesta va fi ultimul nostru castel vizitat aici si un bun prilej sa ne luam adiós de la aceasta splendida vale si având dorinta ca într-o zi sa revenim, si daca nu este posibil sa vedem totul iarași , măcar sa continuam sa vedem si celălalte două castele importante , cele din Anger si Saumur.

In Tours vom visita Catedrala si centrul vechi , pietonal , ce se extinde in jurul pieței Plumereau plin de restaurante si baruri .

Aceasta este povestea călătoriei noastre pe scurt . În viitoarele mele postări voi reveni cu istoria fiecărui castel si a ceea ce noi am văzut si trăit.

5 răspunsuri »

1. …In realitate de-a lungul Vaii Loarei si a afluentilor acesteia (Indre si Cher) sunt peste 300 de castele dintre care in jur de 130 se pot vizita … multe sunt proprietate particulara si nu sunt in circuitul turistic …altele sunt hoteluri, restaurante sau au diferite destinatii …dar exista si cateva care pur si simplu sunt nelocuite (dar nu abandonate…probabil mostenitorii nu au posibilitatea sa le intretina???!!!). … Numarul de 100 din articol se refera la cele care sunt in Patrimoniul UNESCO …probabil.
    Ca sa poti „intelege ceva” istoria fiecaruia si legendele care insotesc mai fiecare castel …iti trebuie o zi pentru fiecare castele cu pauza de rigoare pentru masa si siesta. In Franta, masa de pranz este sfanta si se serveste obligatoriu intre orele 12 si 1. Din nefericire majoritatea turistilor romani trateaza superficial aceste vizite …in goana… cat mai multe castele intr-o zi…se fac poze, se incaraca pe retelele de socializare si gata, am mai bifat un obiectiv…”prietenii” dau laik….si cam atat …Ar mai fi multe de spus!…