Excursii în jurul Amsterdamului

Cred că toată lumea care vizitează Olanda rămâne surprinsă de frumusețea orașelor  ce sunt traversate de canale de apă și arhitectura caselor , de monumentele și mai ales de muzeele sale . Dar ce vă propun azi , este o excursie ce nu se poate pierde dacă ești în Amsterdam ! Este aceea de a vizita frumoasele și pitoreștile sate din așa  numita zonă Waterland din care ies în evidență (dealtfel toate sunt plăcute) Edam -un centru faimos de producere a brânzei-Volendam-un sat pescăresc și cel mai vizitat si Marken -tot un sat de pescari , dar care are un farmec aparte , mie mi-a plăcut foarte mult . Această zonă este cunoscută ca

DSC02244 Waterland , un pământ câștigat în lupta cu apele , cu peisaje de câmpie  în care apa se amestecă cu uscatul , cu multă vegetație și faună (gâștele și rațele sunt la ele acasă , câmpul e plin ) , lăsând loc unui tablou ce am putea spune că este idilic . Plecând din Amsterdam se poate ajunge repede aici în autobuz , mașină sau de ce nu , cu bicicleta pentru cei dornici de natură și mișcare…

EdamDSC02180

Noi am început călătoria noastră în acest ținut al apelor din Edam . O localitate cu o istorie bogată , începută în secolul al XII-lea când crescătorii de animale  și pescarii s-au așezat de-a lungul micului râu Ye . Această așezare primitivă a ajuns să fie în secolul al XVII-lea un puternic centru al construcției navale fiind și cea care a impus dezvoltarea sa alături de comerț . Este celebru azi datorită producerii brânzei . În centrul localității se află piața de brânză , cu un cântar public ce se găsește aici din 1779 și oferă o expoziție a istoriei așezării . În lunile de vară , miercurea , are loc o piață dedicată brânzei .

De asemeni iese în evidență arhitectura secolului al XVII-lea . Edam păstrează diferite case din lemn din secolele XVI-XVIII-lea care au fost declarate monumente naționale , cum ar fi primăria , biserica sau turnul vechii sale biserici . Plimbându-te pe strazile și canalele sale poți sa-ți imaginezi cum era viața locuitorilor săi cu secole în urmă …

DSC02217DSC02202DSC02216DSC02231

De aici ne continuăm drumul spre…

Volendam

Odată ajuns în Volendam îți atrage atenția forma caselor și culoarea verde în care sunt vopsite .

A fost un sat de pescari aflat între Edam și Marken , ridicat în secolul al XIV-lea în apropierea portului Edam . Locuitorii săi sunt considerați cei mai frumoși și liniștiți oameni , cei care au știut sa-și păstreze de -a lungul secolelor caracterul și ambianța satului plăcute . Este una dintre localitățile cele mai dragi și vizitate din Olanda . Casele sale tipic olandeze , alături de canalele ce se ridică , fac din el un pitoresc și romantic sat . Ce se poate vedea ? Să mergi pe străzile sale și să te plimbi pe faleză printre frumoasele magazine de souvenir sau să servești ceva în barurile de acolo admirând marea și coloritul străzii , privind vapoarele și bărcile ce intră în portul său  (am văzut inclusiv un vas de croazieră acostat acolo cu turiști ) .

Ceva caracteristic aici sunt costumele tradiționale olandeze cu care se îmbracă locuitorii săi la diferite ocazii . Și pentru că am amintit aceasta , dacă vrei să faci o fotografie ca souvenir , sunt ateliere fotografice ce îți oferă îmbrăcăminte adecvată pentru un așa moment .

În plimbarea pe faleză intră în magazinele de lactate și probează produsele sale și în care au loc vizite ghidate unde îți explică procesul fabricării faimoasei brânze de Edam . Sau o altă vizită interesantă este aceea la un atelier unde se produc celebrii zueco , pantofi de lemn ce se foloseau înainte vreme când străzile erau mocirloase .

Tot de aici poți achiziționa și lucruri pe care vrei să le iei ca amintire , deoarece sunt mai ieftine ca în Amsterdam , din multele magazine ce le ai la tot  pasul . Și pentru a încheia ziua , îndreaptă-te spre vapor și continuă călătoria ta spre Marken , următoarea noastră vizită .

Marken

Foarte aproape de Volendam , separate de mare , ajungem la Marken. Aflat la 20 de km depărtare  de Amsterdam , a fost un sat de pescari pe o insulă din lacul interior , Isselmeer , la 2,5 kilometrii de coastă ; din 1957 a fost unită printr-un dig  peste care trece șoseaua , considerându-se azi peninsulă .  În secolul al XII-lea , călugării de Frisa s-au așezat aici , iar principalele surse de viață era pescuitul , agricultura și creșterea animalelor . Cu scopul de a se proteja de furia apelor au construit diguri , iar casele sunt așezate în zonele mai înalte . În ziua de azi  este un important punct de atracție turistică , vechea ocupație , pescuitul , făcând parte din trecut .

DSC02301DSC02306 DSC02307

Satul este foarte frumos , pare un scenariu de film ! Se poate face o plăcută plimbare prin sat , fiind unul mic și liniștit , departe de zgomotul orașului . Dintre cele trei , acesta mi-a plăcut cel mai mult . Trebuie să mergi să vezi casele de lemn vopsite într-un verde închis în simbioză cu mediul în care sunt construite , canalele și podurile ce îl traversează și sunt răspândite peste tot , să te bucuri de liniștea portului său pitoresc ce așteaptă turiștii ce sunt într-un du-te-vino continuu , biserica aflată în mijlocul satului și de ce nu , păsările și animalele ce pasc libere în drumul tău .

DSC02320 DSC02321

Și în ziua de azi se pot vedea oameni îmbrăcați în costumele lor de odinioară sau încălțați în faimoșii zueco .

Aici se termină excursia noastră de o zi în Waterland , pământul câștigat apelor .

Cum se ajunge

Așa cum am mai spus , localitățile acestea se găsesc la 20 de kilometri distanță de Amsterdam și se întârzie 25-30 de minuete depinzând de traficul de pe șosea .

Autobuzele EBS ce ajung acolo sunt liniile 110 , 312 , 314 pentru Edam și Volendam , iar 315 pentru Marken .

Peroanele sunt în spatele gării Amsterdam Central ; adică în loc să ieșiți în fața gării unde începe de fapt orașul istoric al Amsterdamului mergi spre înapoi , e portul acolo , și odată ajuns afară urci pe scările rulante ce apar la stânga și dreapta ieșirii , la peroanele aflate sus .

Biletul se poate achiziționa din autobuz de la șofer , se numește Waterland ticket ,prețul -10 euro (anul 2015) și este valabil toată ziua și se validează la urcare , de câte ori urci în autobuz în cursul acelei zile .waterland_ticket-500x350

Ce am făcut noi?

Noi am plecat de dimineață din Amsterdam Central cu 312 direect spre Edam până la cap de linie . După ce am vizitat orășelul am venit iarăși de unde ne-a lăsat autobuzul , este o mică autogară unde sunt peroane pentru fiecare linie și monitoare ce iți pun orele de plecare . La Volendam am plecat cu 110 până în centru (dacă nu ști , întrebi șoferul , dar sunt și monitoare în autobuz, le urmărești ) . Din Volendam la Marken sunt 2  variante:

1-să iei vaporul din portul Volendam și să mergi la Marken . Este cea mai plăcuta și ușoară , dar călătoria costă 10 euro dus-întors sau 7,5 euro o călătorie simplă ;

2 -iei un autobuz cu directia Amsterdam (110 , 312 , 314 ) până la Monickendam , stația e pe șosea afară din localitate și trebuie să traversezi printr-un pasaj subteran pentru a intra în Monickendam (cam un paseo de 5 minute) , iar de acolo cu linia 315 până la Marken . Intoarcerea de acolo la Amsterdam tot cu 315 peste digul de care spuneam , admirand câmpul plin de păsări …        Călătorie plăcută !