Waterland , pământul câștigat apelor

Cred că toată lumea care vizitează Olanda rămâne surprinsă de frumusețea orașelor  ce sunt traversate de canale de apă și arhitectura caselor  , de monumentele și mai ales de muzeele sale . Dar ce vă propun azi , este o excursie ce nu se poate pierde dacă ești în Amsterdam ! Este aceea de a vizita frumoasele și pitoreștile sate din așa  numita zonă Waterland din care ies în evidență (dealtfel toate sunt plăcute) Edam -un centru faimos de producere a brânzei-Volendam-un sat pescăresc și cel mai vizitat si Marken -tot un sat de pescari , dar care are un farmec aparte , mie mi-a plăcut foarte mult . Această zonă este cunoscută ca

DSC02244 Waterland , un pământ câșigat în lupta cu apele  , cu peisaje de câmpie  în care apa se amestecă cu uscatul , cu multă vegetație și faună (gâștele și rațele sunt la ele acasă ,  câmpul e plin ) , lăsând loc unui tablou ce am putea spune că este idilic .  Plecând din Amsterdam se poate ajunge repede aici în autobuz , mașină sau de ce nu , cu bicicleta pentru cei dornici de natură și mișcare…

EdamDSC02180

Noi am început călătoria noastră în acest ținut al apelor din Edam . O localitate cu o istorie bogată , începută în secolul al XII-lea când crescătorii de animale  și pescarii s-au așezat dealungul micului râu Ye . Această așezare primitivă a ajuns să fie în secolul al XVII-lea un puternic centru al construcției navale fiind și cea care a impus dezvoltarea sa alături de comerț . Este celebru azi datorită producerii brânzei . În centrul localității se află piața de brânză , cu un cântar public ce se găsește aici din 1779 și oferă o expoziție a istoriei așezării . În lunile de vară , miercurea , are loc o piață dedicată brânzei .

Deasemeni iese în evidență arhitectura secolului al XVII-lea . Edam păstrează diferite case din lemn din secolele XVI-XVIII-lea care au fost declarate monumente naționale , cum ar fi primăria , biserica sau turnul vechii sale biserici . Plimbându-te pe strazile și canalele sale poți sa-ți imaginezi cum era viața locuitorilor săi cu secole în urmă …

DSC02217DSC02202DSC02216DSC02231

De aici ne continuăm drumul spre…

Volendam

Odată ajuns în Volendam îți atrage atenția forma caselor și culoarea verde în care sunt vopsite .

A fost un sat de pescari aflat între Edam și Marken , ridicat în secolul al XIV-lea în apropierea portului Edam . Locuitorii săi sunt considerați cei mai frumoși și liniștiți oameni , cei care au știut sa-și păstreze dealungul secolelor caracterul și ambianța satului placute . Este una dintre localitățile cele mai dragi și vizitate din Olanda . Casele sale tipic olandeze , alături de canalele ce se ridică , fac din el un pitoresc și romantic sat .Ce se poate vedea? Să mergi pe străzile sale și să te plimbi pe faleză printre frumoasele magazine de souvenir sau să servești ceva în barurile de acolo admirând marea și coloritul străzii ,privind vapoarele și barcile ce intră în portul său  (am vazut inclusiv un vas de croazieră acostat acolo cu turiști ) .

Ceva caracteristic aici sunt costumele tradiționale olandeze cu care se îmbracă locuitorii săi la diferite ocazii . Și pentru că am amintit aceasta , dacă vrei să faci o fotografie ca souvenir , sunt ateliere fotografice ce îți oferă îmbrăcăminte adecvată pentru un așa moment .

În plimbarea pe faleză intră în magazinele de lactate și probează produsele sale și în care au loc vizite ghidate unde îți explică procesul fabricării faimoasei brânze de Edam . Sau o altă vizită interesantă este aceea la un atelier unde se produc celebrii zueco , pantofi de lemn ce se foloseau înainte vreme când străzile erau mocirloase .

Tot de aici poți achiziționa și lucruri pe care vrei să le iei ca amintire ,deoarece sunt mai ieftine ca în Amsterdam , din multele magazine ce le ai la tot  pasul . Și pentru a încheia ziua , îndreaptă-te spre vapor și continuuă călătoria ta spre Marken , următoarea noastră vizită .

Marken

Foarte aproape de Volendam , separate de mare ,ajungem la Marken. Aflat la 20 de km departare  de Amsterdam , a fost un sat de pescari pe o insulă din lacul interior ,Isselmeer , la 2,5 kilometrii de coastă ;din 1957  a fost unită printr-un dig  peste care trece șoseaua , considerându-se azi peninsulă .  În secolul al XII-lea , călugării de Frisa s-au așezat  aici , iar principalele surse de viață era pescuitul , agricultura și creșterea animalelor . Cu scopul de a se proteja de furia apelor au construit diguri , iar casele sunt așezate în zonele mai înalte . În ziua de azi  este un important punct de atracție turistică ,vechea ocupație ,pescuitul , facând parte din trecut .

DSC02301DSC02306 DSC02307

Satul este foarte frumos , pare un scenariu de film ! Se poate face o plăcută plimbare prin sat , fiind unul mic și liniștit , departe de zgomotul orașului . Dintre cele trei , acesta mi-a plăcut cel mai mult . Trebuie să mergi să vezi casele de lemn vopsite într-un verde închis în simbioză cu mediul în care sunt construite , canalele și podurile ce îl traversează și sunt răspândite peste tot , să te bucuri de liniștea portului său pitoresc ce așteaptă turiștii ce sunt într-un du-te-vino continuu , biserica aflată în mijlocul satului și de ce nu , păsările și animalele ce pasc libere în drumul tău .

DSC02320 DSC02321

Și în ziua de azi se pot vedea oameni îmbrăcați în costumele lor de odinioară sau încălțați în faimoșii zueco .

Aici se termină excursia noastră de o zi în Waterland ,pământul câșigat apelor .

Cum se ajunge

Așa cum am mai spus , localitățile acestea se găsesc la 20 de kilometri distanță de Amsterdam și se întârzie 25-30 de minuete depinzând de traficul de pe șosea .

Autobuzele EBS  ce ajung acolo sunt liniile 110 , 312 , 314 pentru Edam și Volendam ,iar 315 pentru Marken .

Peroanele sunt în spatele gării Amsterdam Central ;adică în loc să ieșiți în fața gării unde începe de fapt orașul istoric al Amsterdamului mergi spre înapoi , e portul acolo , și odată ajuns afară urci pe scările rulante ce apar la stânga și dreapta ieșirii ,la peroanele aflate sus .

Biletul se poate achiziționa din autobuz de la șofer , se numește waterland ticket ,prețul -10 euro (anul 2015) și este valabil toată ziua și se validează la urcare , de câte ori urci în autobuz în cursul acelei zile .waterland_ticket-500x350

Ce am făcut noi?

Noi am plecat de dimineață din Amsterdam Central cu 312 direect spre Edam până la cap de linie . După ce am vizitat orășelul am venit iarăși de unde ne-a lăsat autobuzul , este o mică  autogară unde sunt peroane pentru fiecare linie și monitoare ce iți pun orele de plecare . La Volendam am plecat cu 110 până în centru (dacă nu ști ,întrebi șoferul ,dar sunt și monitoare în autobuz, le urmărești ).Din Volendam la Marken sunt 2  variante:

1-să iei vaporul din portul Volendam și să mergi la Marken . Este cea mai plăcuta și ușoară , dar călatoria costă 10 euro dus-întors sau 7,5 euro o călătorie simplă ;

2 -iei un autobuz cu directia Amsterdam (110 , 312 , 314 ) până la Monickendam , stația e pe șosea afară din localitate și trebuie să traversezi printr-un pasaj subteran pentru a intra în Monickendam (cam un paseo de 5 minute) , iar de acolo cu linia 315 până la Marken . Intoarcerea de acolo la Amsterdam tot cu 315 peste digul de care spuneam , admirand câmpul plin de păsări …Călătorie plăcută !